07 June 2006

Müslüman Vaizeler

Magda Amer, Kahire'nin belli basli camiilerinden bir tanesinde vaizelik yapiyor. Misir'da son zamanlarda gundemde olan "musluman vaize (kadin vaiz)" akimi icinde yer alan kisilerden birisi.

Hukumetin, karsiliginda maas odemesi yapmadigi vaizelik gorevi icin, iki yillik egitim sonrasinda alinan sertifikaya sahip olmak sart.

Magda Amer soyle diyor;

Bir zamanlar mini etekler giyen, uzun sacli bir bayandim. "Ortunmek" hayatimin en zor karariydi.

____&____


"Ortunmek" benim icin buyuk bir mucadele idi. Annem ve butun ailem bana karsi cikmisti. Herkesi ikna etmek icin savasmak, guclu olmak zorunda kalmistim. Insanlarin bana vucudum ve saclarim icin bakmasini istemiyordum.

Artik sokakta, eskiden oldugu gibi rahatsiz edilmiyorum, kendimi huzurlu hissediyorum. Basortusu kullanmaya basladigim zaman erkekler bana saygi duymaya basladi.


____&____


Batililarin kafasinda oldukca kotu bir "Musluman Kadin" imaji oldugunu farkettim. Egitim almaya ve Kur'an-i Kerim'i duzgun bir sekilde okumayi ogrenmeye karar verdim. Vaizlik Enstitusu'nde iki yil egitim aldim.

Babam vaize olmama karsi idi. Vaizelik icin maas odenmediginden gecimimi saglayacak bir is sahibi olmam gerektigini soyluyordu.

____&____


Camii'de kadinlara vaaz veriyorum. Islam hukuku, Islam'in 5 sarti, evlilik, bosanma, kadin haklari, miras hukuku konularinda konusuyorum.

Islam hakkindaki kemiklesmis kliselere tahammul edemiyorum cunku gercek bu degil! Batililar Islam'da kadinin baski ve zulum altinda olduguna, haklarinin elinden alinmis olduguna inaniyorlar. Bu dogru degil. Islam kadar kadini destekleyen ve ona haklarini veren baska hic bir sey yok.

____&____



Benim vaazlarim, kadinlarin Şeyh'e sormaya cekindikleri konular uzerine. Acikcasi cinsel konular uzerine.. Pek cok kadin oldukca utangac, onlara "Utanmayin, bu sizin hakkiniz" diyorum.

____&____



Benim evim bir kutuphane. Okuyorum, okuyorum, okuyorum. Ayni zamanda Islam hukuku, abdest, islamda haklar uzerine kitaplar yaziyorum.

Feminst degilim. Feminizmi batiya ait bir sey olarak goruyorum. Elbette kadin haklari ile ilgiliyim ancak sadece islam hukuku cercevesinde. Asla bir kadinin her alanda erkekle esit olmasini istemem.

Fiziksel olarak, kadinlar ve erkekler, birbirimizden farkliyiz. Birbirimizi tamamliyoruz.

____&____



Bu benim ikinci evliligim, Misir'da pek rastlanmayan bir durum. Ilk evliligim 30 yil surdu, ilk esimle evlenmem benim adima, baskalari tarafindan alinmis bir karardi.

Mutlu degildim, esim dindar degildi ve birbirimize uygun degildik. Bosanmayi ben istedim.

Zordu ancak pisman degilim. Kendim icin yasamak istedigime, kendimi dusunmek istedigime karar vermistim.


____&____



Ortunulen, gercek basortu olmali. Su anda Misir'da kullanilan, gercek basortu degil. Ortu basin etrafina sıkıca sariliyor ve renkleri cok gosterisli. Basortusunun amaci gosteris yapmak degildir. Ayrica kadin, parlak renkler ve dar kiyafetler giyerek dikkatleri uzerine cekmemelidir. Şık olunabilir ancak gosterisli olunmamali.

Genc nesil bagimsiz oldugunu gostermek istiyor. Herseylerini kaybetme riskine giriyorlar.


____&____


Kadin oldugumu hissetmek hayatimin beni mutlu eden bir parcasi. Bunu kaybetmek istemem. Kadinsiligim benim icin onemli.

Evimin kapisini actigim zaman, egitimli olmama ragmen "eş/zevce" rolumu oynuyorum. Yemegimi pisiriyor, cocuklarimla ve esimle ilgileniyorum. Rolumu, Allah'in beni yarattigi sekilde yerine getiriyorum.


____&____



Hayattaki onceligim teblig/insanlari islama cagirmak. Bu konuda fedakarlik yapamam. Kitaplar yazmak, islami savunmak, yanlis anlasilmalari cevaplamak. Dinin yanlis uygulanmasi ile gercek arasinda cok buyuk bir fark var. Birisini elestirmek istiyorsaniz once "dogru"yu ogrenin.

Bazi sorular erkekler tarafindan cevaplanamaz. Bunun, benim isim oldugunu hissediyorum. Umarim kadinlara ornek olan bir kisiyimdir.





Fotograflar ve Haber: Holly Pelham
Kaynak: BBC.Co.Uk


Ceviri: tahin

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

vaiz=vaize

6/08/2006 01:31:00 pm  
Blogger tahin said...

Sevgili h2s3t; niyetimiz halis olsun inshallah. Allah hayirlisini versin. Inshallah isteyen herkese Allah, kendi rizasi icin isler yapabilmeyi nasip etsin.

Tesekkurler anonymous. Haklisin, vaize olmasi gerekiyor. Hemen duzeltiyorum inshallah.

6/08/2006 05:47:00 pm  
Blogger tahin said...

Tesekkurler güher, Allah razi olsun.

6/09/2006 03:19:00 am  
Blogger life said...

Çevirin için çook teşekkürler.Allah tüm insanlığa nasip etsin inş hidayeti.Vaizliğini sadece kadınlara yapıyorsa sorun yok demektir.

Selamlar..

6/11/2006 06:16:00 pm  
Blogger Suat Saygın said...

Gercekten guzel bir ornek. Rabbim hepimize tahkik-i iman nasip etsin, amin.

6/12/2006 10:18:00 pm  

Post a Comment

<< Home