05 September 2006

Umuda Yolculuk...




Ingiltere'ye her yil, Turkiye'den ve Turkiye uzerinden Asya ulkelerinden pek cok kacak insan geliyor. Londra'daki kahvehanelere gitseniz, 5 dakika icinde, bir insan ticaret mafyasinin adamini bulup Turkiye'den bir yakininizi buraya getirtebilirsiniz. Fiyatlar, adam basi 10 bin sterlinden baslayip 20 bine kadar devam ediyor.




Kimisi Ingiltere'ye ayak basar basmaz polise basvurup iltica eder, kimisi de gizli bir sekilde girip kacak olarak yasamaya devam eder.



Bundan 3-3.5 ay once, Turkiye'nin guneydogusundaki sehirlerden bir tanesinden, 17 yasindaki bir genc kiz, Ingiltere'de gocmen olarak yasayan abisinin yanina yerlesmek uzere, mafya araciligiyla, kendisi gibi baska kacaklarla birlikte yola cikiyor.



Turkiye'den Ingiltere'ye, Uzakdogu ya da Afrika uzerinden dolasip gelenler vardir. O anki sartlar neyi gerektiriyorsa o sekilde hareket ederler. Turkiye'den once Tayvan'a, Sri Lanka'ya, Afrika'nin kucucuk ulkelerine gidip, oralardan Ingiltere'ye gelen insanlar taniyorum. Kimisinin yolculugu 1-2 ay surerken, kimisinin 6-8 ay surebiliyor.



Bu kizcagizin hangi ulkelerde dolasarak Ingiltere'ye geldigini bilmiyorum.



Henuz 17 yasinda, belki yasadigi sehirden hic ayrilmamis ve tek basina yolculuk eden genc kiz, muhtemelen Ingiltere'ye geldiginde nereye birakilacagini, abisini nasil bulacagini bilmiyordu. Sartlar neresini gerektirirse oraya birakilacaklardi. Buyuk ihtimal mafya abisine kizin yerini haber vererek abi kardesin bulusmasini saglayacakti.



Yolda tanistigi bir adam, belki memleketlisi, mafyanin adami, kim oldugunu tam olarak bilemiyoruz ancak buyuk ihtimal guneydogulu bir adam, kiza babacan tavirlarla yaklasiyor. "Biz sana abini bulmana yardim ederiz, merak etme.. vs"



Tanistigi adamin kendisine yardim edecegini zanneden genc kiz, Ingiltere topraklarina ayak bastigi zaman kendisini abisinin yaninda degil, bir genelevde buluyor maalesef.



Kardesinin 3-3.5 ay once Turkiye'den yola ciktigi halde hala Ingiltere'ye ulasmamasi uzerine abi aramalara basliyor. Ve kardesinin izini buluyor. Bir aksam, Ingilizce bilen bir tanidik ve bir arkadasi ile birlikte kardesinin bulundugu sehre gidiyorlar. Ingilizce bilen kisi genelevi ariyor ve ingilizce konusarak kizi, daha onceden ayarlanmis, tanidiklarina ait bir eve getirmelerini istiyor. (Daha dogrusu ismarliyor!) Iri yari 2 koruma ile eve servise goturulen genc kiz, evin arka bahcesinden kacip, kendisini bekleyen arabaya ulasiyor. Kizi kacirip kurtariyorlar. Kiz, yol boyunca abisi ile bile konusmuyor.



Kiz kacak oldugu icin hic bir zaman polise haber vermiyorlar. Yine kacak oldugu icin hastaneye ya da psikiyatriste goturme ihtimalleri yok. Su anda, nispeten guvenli bir yerde. Kendisi ile ilgilenen bir buyuk var. Abisi, kardesinin intihar etmesinden korkuyor.




Insan Ticareti




Fotograf: tahin

5 Comments:

Blogger Unknown said...

çok etkileyici ve bir o kadar da acı bir olay :(

9/05/2006 09:37:00 pm  
Blogger ERDIL said...

Eger bu Ingilter'de oluyorsa ve Polise gidilmiyorsa yazilacak hic bir sey yok demektir.Biraz bilincli olarak hareket edildigi zaman bu konuda Polis teskilatinin bir cok yardimci kollari olduguna inaniyorum.Bu gün Almanya'da bu konuda bir cok bölümler vardir.
Saygilarla.

9/05/2006 10:42:00 pm  
Blogger ladybird said...

bu olayi bana anlattigindan beri dusunuyorum. etkisi altinda kaldim. az once polis karakolunu aradim bilgi almak icin. bu ulkede kalmaya hakki yoksa muhtemelen geri gonderirler ama boyle bir olayda magdur oldugu icin de her turlu yardimi yaparlar dedi.
victim support ve diger kurumlarda devreye girer ama polis tutuklar hucreye atarsa psikolojisi daha kotu olur. aslinda poliste %100 boyle olur demiyor ama olma ihtimali yuksek. polise sikayet icin gittiginde oturumunu sormuyor ama kizin basina gelenleri anlatmasi icin durust olmasi gerekiyor dolayisiyla hikayenin basinda zaten kacak giris yaptigi ortaya cikacak..

simdi bu kiz,hic bir sekilde destek alamazsa psikolojik durumu daha da kotu olabilir. geri donmeyi goze alip polise ifade verip sikayetci olsa en azindan bu serefsizligi yapanlar belki tutuklanip cezasini cekebilir.

sikayetci olmazsa ayni olay baska kizlarinda basina gelebilir. kim bilir kac kisinin geliyordur zaten. anne babalar kizlarini nasil saliveriyorlar aklim almiyor bir turlu.. hele bu zamanda.. yazik cok yazik..

9/06/2006 01:00:00 am  
Blogger tahin said...

Maalesef xprodoksit.

Sevgili Erdil baba, ne kadar kizdigimi anlatamam. Ama mantalite bu iste. Kizin kendi basina karar verebilecegini sanmiyorum. Zaten su an saglikli dusunemiyor. Abisi onun yerine karar veriyor ne yazik ki.

Ladybird, cok sagolasin. Polise gidip en azindan olayi ve olayin gectigi sehrin ismini vermeyi dusundum.

Victim Support benim de aklima geldi ancak onlar da polis ve icisleri bakanligi ile ortak calisiyorlar. Ve eger intihar etme fikrinden bahsedecek olursa aradaki gizlilik sozunu bozup (breaking the confidentiality) polise ve/veya hastaneye basvurma ihtimalleri var.

Ben bir kac sey onerdim aradaki aracilara ancak maalesef olumlu bir yanit alamadim. Hic olmazsa olayi polise biz aktarsak diyorum ama ortada kiz yok, sahit yok.. Ne yapabilir polis bilemiyorum.

Sadece kizi geri gondermeyecekler o durumda, kardesini getirmeye kalktigi ogrenilecegi icin abisinin de basi yanacak! Biliyorsun, bu ulkede kacak ya da iltica yolu ile devleti ve biz vergi verenleri somurmek kendi hayatlarindan daha onemli!!

17 yasindaki bir kizi tek basina dunyanin bir ucuna gondermeye kalkisanlarin, bundan sonrasi icin herhangi bir eylemde bulunma zekasini gosterecegini sanmiyorum.

9/06/2006 01:39:00 am  
Blogger ladybird said...

Sizin karakola gitmemiz yeterli olmuyor malesef. Onu da sordum.. Kizin kendisinin gidip ifade vermesi gerekiyor..

9/06/2006 01:49:00 am  

Post a Comment

<< Home