02 March 2006

Delidir, ne yapsa yeridir...


Bir kac gun once gittigim bir yerden donuyorum. Metronun ilk duragindan kalkacak olan tren henuz beklemede. Kalkmasina daha 7-8 dakika var. En sondaki kompartimanin, en son kapisindan iceriye girecektim ki, kapinin karsisinda oturan bir adamla goz goze geldim. Adamin bakislarindaki tuhafligi saniyenin bilme kacta birindeki surecte farkettim ve sezgisel olarak o kapiyi es gecip diger kapidan iceri girdim. Acele etmis olmaliyim ki, adamla yine ayni kompartimana dustum. Kapiya yakin bir yere oturmamla, adamin gelip, karsima oturmasi bir oldu. 40-50 yas civarinda, yaninda kocaman gitari olan buyuk ihtimal Ingiliz bir amcamiz kendisi..

Adamla goz goze gelmemeye calisarak kitabima gomuldum. Metro hareket ettikten hemen sonra vatandas kendi kendine konusmaya basladi, sonra da cebinden sigara paketini cikarip bir tane yakti! Sigara yaktigini gordum ama acikcasi agzimi acip bir soz soylemeye cesaret edemedim. Cunku adamin tam atis alani icindeyim ve bana bir tane gecirse kimse kalkip da beni almaz adamin elinden! Biraz ilerde oturan zenci bir adama donup gozumle karsimdaki deliyi isaret ettim. O da bakip; cık cık.. tarzina gelebilecek bir goz-bas hareketi ile olaydan uzak durmaya karar verdi. Adama; "burada sigara icmek yasak" uyarisini yapmakla, acil dugmesine basip metroyu durdurmak arasinda kararsiz kalip bocaladiktan sonra yerimi degistirmeye karar verdim.

Yerimi degistirme fikri cazip gelse de, adamla ayni trende yolculuk etme fikri bile beni rahatsiz ettiginden ve de duracagimiz ilk duraga yaklastigimizdan trenden inmeye karar verdim.

Normalde metro yer altindan ulasim saglasa da, bazi noktalarda 3-5 durak yukaridan, yer ustu treni gibi ulasim sagliyor. Biz de henuz yer altina inmedigimiz icin, metronun durdugu ilk durakta kendimi temiz havaya attim. Benimle birlikte iki kisi daha indi ancak hemen diger kapilardan baska kompartimana gecerek ayni trenle yolculuklarina devam ettiler. Ben de kendi kendisi ile konusup, icerde sigara yakan deli amca ile ayni trende yolculuk etmemenin verdigi huzurla ikinci treni beklemeye basladim.

Adama sigara icmenin yasak oldugu uyarisini yapmadim cunku;
1- Adam zaten bakisi ve davranisi ile deli oldugunu disa vuruyor, soylenecek bir sozu kaale alacak hali yok. Ben ha uyarmisim, ha uyarmamisim..

2- Delidir, ne yapsa yeridir malum. Oturdugu yerden iki tane sallasa yere yapisirim:) Kimse de gelip kurtarmaz. Bu ulkede boyle... Metroda saldiriya ugrayanlara insanlar donup de bakmiyor bile! Bu konuda cok ornek var, bu ornekleri ve psikolojik sebeplerini ladybird bir gun hepimize anlatir.

Bu vesile ile devekusu kabareyi de hatirlamis olduk :))

5 Comments:

Blogger cenkunal said...

Geçmiş olsun...

3/02/2006 10:18:00 pm  
Blogger Narcis said...

This comment has been removed by a blog administrator.

3/02/2006 10:43:00 pm  
Blogger tahin said...

Cok tesekkurler.. Allah'a sukur dayak yemeden kactim olaydan:)

Yillar once, asagi yukari 11 yil once:) Of yaslanmisim:)

Bir arkadasim Taksim'de kendi halinde yururken, Harbiye'nin oradaki merdivenlerden inerken daha dogrusu, adamin birisi gelip kizin suratina bir yumruk atiyor! Kizcagizin gozunde bir de gozluk var, Allah'tan kirilip gozune girmemis.. Yuzu gozu sismisti. Olayin soku yetiyor insana, bir de fiziksel aci olayi katmerliyor..

Vuran adam megerse deliymis.. Karakola gittiginde oradaki polisler soylemis.. Daha once de boyle vukuatlari olmus ama kimsenin bir sey yaptigi yok.. Acaba arkadasimdan sonra daha kac kisi yumruklandi o adam tarafindan:(

Sonucta adam deli, yaptigi hareketin farkinda bile olmayabilir.. Ama ya onu disarda tutanlar...?

Allah hepimizi korusun...

3/03/2006 12:07:00 am  
Blogger ladybird said...

Yalniz yolculuk bayan icin en guvenlisi araba..Tv'de seyrettigim toplu tasit metroda yasanan bir olayi anlatayim..Yaslica bir kadin 5-6 dengesizin sozlu saldirisina maruz kalir..18-25 yas arasinda gosteren bu gencler kadina her tur hakaret ve kufur iceren sozler sarfeder..Kadinin karsisinda bulunan koltukta bir bey oturmaktadir ancak ne o nede diger yolcular gordukleri halde olaya mudahale etmiyorlar..Hal boyle olunca kendini bilmez bu insanlar elerinde bulunan biralari kadinin basindan asagi bosaltir ve trenden inerler..

Kadin trenden indikten sonra polisi cagirir ifadesini verir. En yakininda oturan gorgu tanigina polis tarafindan "neden yardimci olmadin?" diye soruldugunda; "Sadece sozlu saldiri vardi, hayati tehlike gormedim" diye yanit verir..(bunu soylerken bile sucluluk psikolojisi icerisinde kendini savunmaya calisiyor)

Bu durumda sosyal psikolojiye gore insanlar kalabalik icerisinde yardim etmekten cekiniyorlar cunku kendilerin de sorumluluk gormuyorlar..Nasil olsa cevrede baska insanlar var, onlar yardim etsin dusuncesine hakim oluyorlar..Herkes birbirine bakiyor ve biri mudahale etse digerleri de ayni sekilde harekete gecebiliyor..Buna "bystander affect" deniyor..

Gunumuzde insanlarin karsiliksiz yardim etmedigi gercegi cok uzucu..Bu konuyu blogumda yazayim en iyisi..Tahin belki bana uzattigim icin kizar git kendi blogunda yaz der:PP

Gecmis olsun canim..Bayanlarin savunma tekniklerini ogrenmeleri, kick box, kung fu kurslarina bir an once kayit olmalari gerektigini dusunuyorum ;-)

sevgiler..

3/03/2006 12:24:00 am  
Blogger ladybird said...

Aceleden gramer hatalari yapmisim ozur diliyorum..

bystander = sokaktaki olaya durup bakan seyirci oluyor..

Basimdan gecen olaylari anlatsam yorum sayfasi yetersiz kalir herhalde ;-) 4 sene once kiz kardesim Londra'da en cok kavga eden bayan olarak ilan etmisti beni..Sokakta yasadigim tartismalar ingilizler ile degil genelde yabanci irklar ile oldu..Ozellikle zenci ve Turkler ile..

to be continued..

;-)

3/03/2006 12:37:00 am  

Post a Comment

<< Home